torsdag 25 augusti 2011

Tour de Kärrtorps IP etapp 10





Etapp 10 Skicka BK - FC Sillstryparna 0-1 (0-1)

Mål: Jo, det stod två mål på planen. Det ena användes.
Publik: Granna, och hade eventuellt domaren två bekanta där?
Fråga 1: Hur kommer man till avslut?
Fråga 2: Hur gör man mål?
Fråga 3: Det är 10 olika Skicka-tjejer som spelat matcher i vår/höst. Vart är ni nu?
Fråga 4: Vadå Sillstryparna? 

Det blev tyvärr en blytung förlust i det viktiga sexpoängs-mötet mot FC Sillstryparna. Resultatet, 0-1, var en rättvis återspegling av en fysiskt tung match där vi genom två halvlekar nästan inte kom till ett enda avslut på mål.

Efter ett långt och härligt sommarlov med välförtjänt vila, efter vårens seriespel och cupbragden på Östermalms IP, var det åter matchdags på Kärrtorps IP. Två träningar hann vi med innan vi knöt skorna och slängde på oss våra supergröna skickatröjor. Två träningar som spelmässigt sett ganska bra ut, bra tempo, snygga mål och folk verkar haft skoj. Dock lade jag märke till en sak nästan direkt. Det var helt tyst på planen. Man kunde nästan höra hur konstgräset andades och skogens alla djur roade sig. En oro som jag senare fick bekräftat av kapten Nilsson. Jag vet inte om det alltid brukar vara så här, eller om jag reflekterar över det eftersom jag numera, säsongen ut, kommer att stå vid sidan.

Onsdag, matchdags. Matchen inleds i ett högt tempo. Sillstryparna rullar bollen mellan varandra och vi springer och springer. När vi väl fick bollen blev det direkt en långboll. En långboll som utan problem kunde plockas ner av någon av deras, för kvällen, inlånade basketbackar. Stryparna rullar upp på nytt och har bra spelidéer i sitt anfall. Vi blir mycket tillbakapressade och Petter får känna dålig vittring tidigt. Vi försökte pressa upp hela laget i hopp om att pressa tillbaka dem men istället så sträcks laget bara ut. Jag skulle säga att ingen lagdel satt ihop. Större delen av första halvlek såg faktiskt riktigt dåligt ut. Helt välförtjänt görs 0-1 på ett perfekt inlägg med en klockren hård nick som var otagbar för Petter. 
Varför såg det så dåligt ut? Detta beror förstås på flera saker. Efter en snabb analys tänkte jag att ja det är ju så klart därför två av spelarna som spelade inte spelat någon match med oss i år och för att en av dem dessutom inte träffat någon av oss.  Kom snabbt fram till att så var inte fallet. Ester och Linnea var bland Skickas bättre idag och hade stor del i det defensiva slitjobbet i första som inte gjorde att motståndarna fick strypa fler silar. En andra analys; vi stred inte. Vi gick inte in i närkamperna, vi hjälpte inte varandra. 

Under halvtidsvilan samlades vi och det kom många bra synpunkter på hur vi gjorde och borde göra för att vända på matchen. Vi pratade om att våga hålla i boll, krympa laget, ge varandra alternativ samt kliva in på kropp och vara aggressiva. Sagt och gjort, vi går in och spelar andra halvlek på deras planhalva. Det var en fröjd att se. Väldigt många bra spelsekvenser, bra anfall, bra idéer. Bollinnehavet var högt, högt, till vår fördel. Det fanns bara ett problem - Det var aldrig riktigt farligt. Det var inte ens farligt. Det var inte ens ett skott på mål. 

En tung förlust som resulterar i att både Sillstryparna och Enskedefältet gick om oss i tabellen. Vi förlorade alltså vår andra plats som också innebär uppflyttning till division 1. Men, vi ska självklart inte hänga läpp för det. Även fast vi inte har uppflyttningen i våra egna händer längre så har båda två ovan nämnda lag One Dream att möta. De har fortfarande inte förlorat poäng mot något annat lag än mot oss. Och så kommer det att bli. (Fuck, såg nu att de spelade oavgjort mot Gamla Sveket också men OCH). Det vi måste göra dock, är att vända en negativ trend. Av våra fyra senaste matcher på Kärrtorps IP har vi bara vunnit 1. Detta är inte likt Skicka någonstans. Vi måste bli bättre på att göra mål, vilket konstigt nog inte verkar vilja ge med sig då det är det enda vi tränat på. Skjuta lågt i mål. Jag tror vi måste bli mer egoistiska i anfall, iaf när man har målläge. Då gör man mål. Man passar inte.

Touren börjar lida mot sitt slut och vi ligger bra till. Definitivt i utbrytargruppen. Tätklungan kan vi ana bakom men vi har vind i seglet och vet vad vi kan. Nu är det snart helg och många av er ska på popaganda. Jag tänkte därför passa på att tipsa om mina två favoriter som ska spela på festivalen:



Ses vi i gräset utanför tro?
Forza popmusik fotboll och öl.
#9

2 kommentarer:

  1. Hej Nadja heter jag och spelar med krokben kickers. Hittade er hemsida precis nyligen, sitter på jobbet och bara surfar runt.
    Såg matchreferaten ni skrivit och tänkte det vore kul att se vad som skrevs om matchen mot oss. Såg då att mitt lag skrivit tråkiga/dumma/idiotiska saker om er.
    Jag vill bara be om ursäkt för det som skrevs i vår gästbok efter vår match mot er. Själv var jag inte med på matchen då jag har opererats men man ska inte skriva sånt överhuvudtaget så jag ber om ursäkt för det som skrivits.

    Tycker ni verkar vara ett härligt gäng och jag önskar er lycka till i serien.

    SvaraRadera
  2. Hej Nadja!

    Vad roligt att du gillar det vi skriver. Det är ju så roligt att vara en del av ett korpenlag.
    Tack för ursäkten, det var fint av dig. Det blir alltid så hårda matcher mot er, jag vet inte hur det började men jag tror det är för att vi var de två bästa lagen förra året som slogs som seriesegern. Det är verkligen kul att spela mot er, blir alltid riktigt hårt, men det behöver ju inte gå till en överdrift.

    Stort tack, Skicka önskar er detsamma!
    /Kim

    SvaraRadera